Kako poticati znatiželju?
Jednostavni koraci do znatiželjnog djeteta
SAVJETI ZA UČENJE
Kako poticati znatiželju kod djece?
Djeca u škole ulaze kao upitnici, a izlaze kao točke.
Neil Postman
zašto znatiželja opada u školi?
Znatiželja i postavljanje dobrih pitanja otvaraju nam put prema uspjehu. Američki društveni i obrazovni kritičar N.Postman rekao je kako djeca u školu ulaze kao upitnici, puni pitanja i čuđenja, aktivni i puni potencijala, a društvo ih uči kako da postanu gotove točke, kopiraju ponašanja odraslih i prihvaćaju stvari kao gotove. Moderna pedagogija, psihologija i stremljenja prema modernom obrazovanju danas sve češće prepoznaju taj problem i trude se uvesti što više prirodne znatiželje i pitanja u nastavu. Ipak, to je dug proces, a sve stvari koje se provode u sustavu su krute i spore. Radom u školi uvidjela sam jako rano kako znatiželja naše djece u školskom sustavu doista s vremenom opada. Pred petim razredom često sat nije dovoljno dug da svi koji žele iznesu svoja razmišljanja, a moja sreća kad vidim ručice u zraku i iskre u očima je neizmjerna. Dok dođem do maturanata, ruke su se polako spustile i pošteno se moram pomučiti da pronađem oči koje iskre.
Zašto je to tako?
Dok su djeca manja, sklonija su reagirati vođena emocijama i prirodnim potrebama, a jedna od čovjekovih prirodnih potreba je znatiželja. Napravljeni smo tako da volimo otkrivati i mozak nas za nova otkrića uvijek nagrađuje hormonima sreće. Još jedna prirodna potreba je potreba da nas se čuje, da smo važni i da pripadamo.
Kako djeca rastu, prirodna znatiželja počne opadati. Društvu i sustavu sada već smetaju sanjari, maštanje je gubljenje vremena, a potrebu da nas se čuje i vidi naučimo inhibirati i potiskivati. Neka ju djeca počinju izražavati neprimjerenim ponašanjima kako bi privukla našu pažnju i ostvarila tu svoju potrebu. Roditelji žele vidjeti dobre ocjene jer tako se upisujemo u dobre škole i na dobre fakultete. Nenamjerno ubrzavamo procese i ne dopuštamo otkrivanje čime kočimo prirodan razvoj i znatiželju. Učiteljima ponestaje vremena za obraditi gradivo koje je školskim sustavom zadano pa počnu žuriti i imaju sve manje vremena za slušanje njihovih ideja u potrazi za odgovorima na pitanja. Učimo ih svojim primjerom i reakcijama kako je dobro znati odgovore na pitanja, a ne ih postavljati te da je postavljanje pitanja znak neznanja, slabosti ili nezrelosti. O štetnostima ekrana koji djeci daju previše informacija odjednom da ne govorimo.
I onda djeca tako, s vremenom, spuštaju ruke, gase iskre u očima i uklapaju se u društvo onako kako to čini većina odraslih. Ipak, neki ljudi odrastaju s tim žarom za otkrivanjem i ne prestaju postavljati pitanja i čuditi se ni s 80 godina tako da se tom problemu da doskočiti.
kvalitetna pitanja stvaraju kvalitetan život. uspješni ljudi postavljaju bolja pitanja, a kao rezultat toga dobivaju bolje odgovore.
Poduzetnik i govornik Anthony Robbins
Važno je održati prirodnu potrebu djeteta za znatiželjom jer je ona pokretač promjena, donosi inovacije i znak je oštrog, bistrog i aktivnog uma. Znatiželja je ključna kako bi dijete usvajalo znanja ne samo u školi, nego kako bi to nastavilo i kasnije u životu. Znatiželja osigurava djetetu unutarnju motivaciju, čineći ga snažnijim i upornijim u susretu s izazovima i problemima. Znatiželja ga štiti od opasnosti, jer će lakše shvatiti namjere drugih ako zna postavljati dobra pitanja, a isto tako od djeteta čini bolju, otvoreniju osobu koja jasnije razumije tuđe perspektive. Znatiželja je preduvjet za razvoj kreativnog i kritičkog mišljenja te sposobnosti rješavanja problema koje čine ne samo uspješne, nego i sretne pojedince.
Zašto je znatiželja važna?
postavljajte pitanja i izrazite interes
Već smo govorili o tome da su djeca, osobito mala djeca, kao spužve koje upijaju ono što vi radite i kopiraju vaše ponašanje, smatrajući ga poželjnim. Jednostavno rečeno, za dijete, vi ste super i ako vi nešto radite, to mora da je super. Ako vi nešto ne radite, to mora da je bezveze. Pokušajte i sami postavljati pitanja o svijetu i stvarima koje vas okružuju. Time ćete djetetu poručiti da je postavljanje pitanja dobro i poželjno, a ne da je slabo ako nešto ne zna. To možete učiniti tako što ćete se iskreno pitati i razgovorati s djetetom o tome kako vas zanima zašto je nebo plavo ili zašto pas maše repom.
recite "ne znam" bez srama
Odrasli su jako opterećeni time da uvijek sve znaju i nenamjerno to prenose na djecu. Polako zajedno rušimo te iluzije o sveznajućim roditeljima i učiteljima i primjećujemo kako oni koji se neprekidno dodatno educiraju, postavljaju pitanja i nastupaju s djecom otvoreno, obično imaju više uspjeha od onih čiji su stavovi konačni i koji se postavljaju pred djecu kao sveznadar. Osim toga, ako dijete osjeti da je u redu nešto ne znati, izgubit će osjećaj srama ako i samo nešto ne zna i time biti hrabrije kada se suočava s izazovima.
pohvalite pitanja, a ne samo odgovore
Jako je važno na koji način djeci upućujemo kritike i pohvale. Ono što hvalimo, djeca percipiraju kao poželjno. Ako hvalimo samo kada točno i uspješno odgovore na pitanja, šaljemo poruku kako je poželjno samo točno odgovoriti na pitanje. Kada pohvalimo dijete za dobro sročeno pitanje, dajemo znanju novu dimenziju i učimo ih kako je važno postavljati prava pitanja, a ne samo davati odgovore.
potičite maštanje
Dok mašta, dijete se osjeća slobodno izraziti svoja razmišljanja bez straha od pogreške. Oslobođeno pravila i kritika, maštanje potiče znatiželju i aktivira proces otkrivanja, a ako sudjelujete u maštanju primjerice, zajedničkim pričanjem priča, jačate osjećaj povezanosti i pozitivne emocije, ključne za kasniji razvoj pozitivnog odnosa prema učenju. Maštanje sa znatiželjom ide ruku pod ruku, kako bi se znatiželja i ta snažna želja za znanjem i otkrivanjem održala, potrebno je neprekidno poticati taj slobodni način razmišljanja i neograničene mogućnosti koje se otvaraju s maštanjem.
čitajte
Stvaranje pozitivnog odnosa prema čitanju direktno je povezano s održavanjem znatiželje, uspjehom u školi i osobni doživljajem sreće. Djeca koja čitaju emocionalno su zrelija i lakše se bore s izazovima, održavaju znatiželju raznim strategijama kako bi riješila problem koji je pred njima. Znatiželja potiče čitanje, ali i obrnuto, što više čitate, to ste znatiželjniji jer imate više odgovora, ali i više kvalitetnih pitanja koja možete postaviti. I naravno, ako vi čitate, veća je vjerojatnost da će i djeca čitati radi užitka.
zajedno potražite odgovore na pitanja
Ukoliko ste došli do nekog odličnog i zanimljivog pitanja, pokušajte zajedno potražiti odgovor na njega. Ponekad će se to pitanje kriti u udžbeniku, u knjižnicama, a ponekad zajedno otiđite u prirodu, na izlet ili u muzej. Možda vas zanima pitanje s kojim bi vam mogao pomoći netko od vaših prijatelja ili članova obitelji pa ga možete možda nazvati što vam savjetuje, kako doći do odgovora. Većini stručnjaka drago je kada se netko uistinu zanima za to kako stvari zaista fukncioniraju. Osim što time potičete dječju znatiželju i maštu, zajedno zaista kvalitetno provodite vrijeme, stvarate osjećaj povezanosti i gradite vrijednosti koje su nam važne za osobni, ali i društveni razvoj.
Jednostavni načini za poticanje znatiželje
Ovdje donosim nekoliko kratkih i jednostavnih stvari koje možete pokušati kako bi potaknuli dječju znatiželju, a koje svakodnevnim i jednostavnim korištenjem mogu ostaviti otvorene prozore za umove vaših mališana.
Clio priprema edukacije kojima želi pomoći roditeljima razvijati kod djece znatiželju i motivaciju te staviti fokus na razvoj kompetencija, vještina i strategija za 21.stoljeće. Ako želiš uvijek biti u toku s novostima, prijavi se na newsletter i primi tjedne besplatne savjete, priče ili promocije.
kolekcija za maštanje
Kolekciju za maštanje, Clio je dizajnirala tako da potiče dječju maštu. Dok maštaju djeca otvaraju nove svjetove, potiču kreativno mišljenje i uče se bolje i sigurnije izražavati.

