Zašto je Clio ovdje?

Učenje je glupo

Koliko ste to puta čuli od svojeg djeteta, nećaka, kolege, sestre ili brata? Čak roditelja?

Otkako sam znala da želim raditi u školi muči me to što učenici često, bili oni stari ili mladi, misle da je učenje samo muka i napor, a da je savladavanje gradiva tek put do jednog cilja – ocjene. A ja, eto, cijeli život mislim da je upravo suprotno, da je učenje baš zabavno i da je cilj znanje. A znanje je moć i bogatstvo.

Učenje je zaista zabavno, držite me za riječ. Stvar je samo u tome kako mu se pristupa. Svi se sjećate dosadnih sati iz školskih klupa kada bi učitelj nešto brojao sebi u brk, ispisivao na ploču i kada ste samo čekali da zvoni da istrčite iz te učionice. Vjerujem da se isto tako svi sjećate trenutaka, bilo u životu ili u školi, kada ste pred sobom imali neki izazov kojemu biste se posvetili i kakvo je to uzbuđenje bilo kada ste napokon došli do rješenja. Kakva je to sreća kada doživite onaj „aha“ i kada vam se upali žaruljica. U tom trenutku vaš mozak, kao i svaki puta kada dobije novu informaciju, odašilje u tijelo hormone sreće. Sretni ste i ponosni na sebe što ste uspješno riješili zadatak i radujete se nekom novom pokušaju. Što je veći trud koji je uložen, to je veća sreća. Idealno, učenje je posloženo tako da učenik stalno doživljava „aha“ momente kako bi mu se informacija preselila u dugoročno pamćenje. Učenik će ponekad zapamtiti informaciju i ako ju samo čuje, ako je već razvio strategiju povezivanja prethodnog i novog znanja, ali ako sam dolazi do rješenja efekt je puno bolji, informacija lakše prelazi u dugoročno pamćenje i razvijaju se i kompetencije i vještine, a ne samo činjenično znanje. To se naziva aktivno učenje.

znam zašto učim

Međutim, da bi učenik imao volje uložiti energiju u proces prije paljenja „žaruljice“ moraju se poklopiti Sunce, Mjesec i zvijezde. Mora imati već dobro iskustvo prije toga, mora imati interes za materiju koju uči, mora imati primjere koje u stvarnom životnom prostoru može pratiti, mora imati organiziran prostor i vrijeme, ne smije biti gladan ni žedan, što je isto tako rijetko slučaj s obzirom na to da u 21.stoljeću i dalje imamo posve nefunkcionalne rasporede sati u školama, no o tome nekom drugom prilikom…dakle, niz stvari. Pogađate, učiteljima je u školi jednako teško nagovoriti klince da nešto nauče, kao što je vama kod kuće, samo oni ponekad znaju malo više trikova. Ali ono najvažnije što im je potrebno je – motivacija. Onaj razlog koji vas tjera da se nečemu posvetite i zaronite u neki drugi svijet. E pa, to sve više nedostaje našoj djeci. U ovoj hipsterskoj digitalnoj stvarnosti netko je našu djecu uspio uvjeriti da je sve glupo i relativno i da se dobre stvari događaju samo na internetu.

učenje škola za život
učenje škola za život

Povijest je dosadna

Tu nastupa Clio. Clio je grčka muza prošlosti i junačkog pjesništva. Pitate se što će nam ona, jer tko je još toliko lud da uči povijest ili se bavi pjesništvom u doba kada je vrijeme novac? Ako već trebaju učiti, neka radije uče matematiku, robotiku ili informatiku, nešto što od čega će u životu imati koristi. Kakve koristi od učenja o ljudima koji su nekada nešto napravili i događajima koji su ih ili koje su oni oblikovali. Sve je to lanjski snijeg!

U tom stavu leži naš problem. Da smo i mi odrasli zaboravili zašto nam trebaju humanističke znanosti i umjetnost. Jer da, informatika, matematika i robotika su znanosti budućnosti, i one sve omogućuju financijski osiguranu i dobru budućnost. Ali tko će nas naučiti zašto učiti? Tko će nas naučiti kako da mi upravljamo tehnologijom, a ne tehnologija nama? Tko će nas naučiti kako da upoznajemo sebe i svijet? Tko će nas naučiti koliko vrijedi moć riječi? Clio?

Ne brinite, Clio nije tako umišljena pa da misli da će jednim potezom riješiti sve vaše probleme s učenjem, manjkom interesa i motivacije. Ipak, Clio zna mnogo toga što vam može pomoći u buđenju motivacije i znatiželje vašeg djeteta (a možda i vaše)! Clio zna da u prošlosti leži inspiracija koja u 21.stoljeću poprima neke nove oblike. Zna da u prošlosti možemo pronaći lekcije za budućnost. Zna da su naše muke, nade, snovi, prepreke i borbe već viđene i da ćemo, ako zaronimo u njih, pronaći zabavne i inspirativne lekcije. Zna da motivaciju za razvoj strategija i kompetencija za 21.stoljeće pronalazimo ako spojimo ono što je već bilo sa znanjima i vrijednostima 21.stoljeća.

povijest učenje
povijest učenje

ZA KOGA JE CLIO?

za one koji žele nešto više

Clio je ovdje jer zna što je prava škola za život. Clio je ovdje da nam ilustrira primjere iz prošlosti u kojima možemo pronaći inspiraciju i motivaciju, a zatim da nam pruži edukacije s metodama za razvoj kompetencija i strategija učenja.

Ona nije tu da kopiramo prošlost ili postupamo kao netko drugi u neko drugo vrijeme. Ona je tu da nas inspirira, da naučimo promatrati mehanizme koji se u svijetu odigravaju uvijek iznova i okrenemo ih u svoju korist. Da se podsjetimo po čemu se to iznimni ljudi razlikuju od običnih i kakvu ulogu u tome igra učenje. Da se podsjetimo da su pravi superheroji mali ljudi koji se znaju nositi s velikim izazovima. Clio je ovdje da se sjetite da svatko od nas može mijenjati svijet. Clio je ovdje da poklonite sebi i djetetu nadu u nešto više.

učenje posteri za djecu
učenje posteri za djecu

Učenje je glupo

Angela Bralić

9/20/2021